top of page
  • תמונת הסופר/תyuvaloz55

האיש החושב מול האיש הגולל

עודכן: 22 במרץ 2019

הפוסט הזה יושב לי על קצות האצבעות כבר תקופה די ארוכה. בדרך כלל כשזה קורה האצבעות שלי מוצאות את המקלדת מהר מאוד, אבל הפעם לקח לי הרבה זמן לגשש את דרכי אל כפתור ה-Publish.


יכול להיות שהסיבה לכך היא שאני לא ממש אוהב את הדיון שהפוסט הזה מייצר, יכול להיות שאני קצת מתכחש לכיוון שהליגה, שאני עוקב אחריה באובססיביות טהורה שכזו כבר שנים ארוכות, החלה ללכת בו. אבל לפני שאני מתחיל להביע את המחשבות המבולבלות שלי, בואו נדבר קצת על הדיון עצמו.


ה-NBA זו הליגה המצליחה ביותר כיום ברשתות החברתיות מבין כל הליגות הגדולות בארה"ב. העניין סביב הליגה גדל כל שנה, כמות העוקבים שלה בחשבון הרשמי בטוויטר גדולה יותר מזו של ה-NFL ומשמעותית גדולה יותר מזו של ה-MLB וה-NHL והתחושה היא שהליגה נמצאת צעד אחד לפני שאר הליגות בכל מה שקשור לנוכחות ברשתות החברתיות, אחד המוקדים המרכזיים בהם המציאות המודרנית מתעצבת.


בואו ניתן לפסקה הזו קצת מספרים להסתתר מאחוריהם. בדצמבר 2018 התפרסם מחקר של אתר MVPIndex שמדד את הפעילות ברשתות החברתיות של כל הקבוצות ב-5 הליגות הגדולות בארה"ב (NBA, NFL, MLB, NHL, MLS) בנסיון להעריך את שווי השוק הפוטנציאלי של הנוכחות ברשתות החברתיות. לפי המחקר הזה 4 מתוך 5 הקבוצות המובילות הן מה-NBA ו-6 מתוך ה-10 הראשונות הן מה-NBA.



Sources: MVPIndex.com


לכאורה, מדובר בנוקאאוט מהדהד של ה-NBA ובגושפנקה על ההצלחה של הליגה בעידן ה-Social Media. אולם מנגד מבצבץ לו מספר לא פחות מעניין והוא שהרייטינג של המשחקים עצמם יורדים.


בתחילת העונה התפרסמו נתונים על כך שבחודש הראשון הייתה ירידה גדולה ברייטינג לעומת 2017/18 (ירידה של 26% במונחים שנתיים ב-TNT ו-6% ב-ESPN). אחר כך הייתה התייצבות כלשהי, אולם בחודשיים האחרונים הירידה חזרה להיות ניכרת ונכון לאמצע ינואר הירידה עמדה על 22% ב-TNT ועל 5% ב-ESPN.


איך זה יכול להיות שהליגה שמוסיפה לעצמה כל הזמן עוקבים חדשים באינסטגרם ובטוויטר ובפייסבוק מאבדת צופים של המשחקים האמיתיים?


השאלה הזו היא תמימה קצת מכמה סיבות.


הסיבה הראשונה היא שיש הסברים אובייקטיביים לירידה ברייטינג. המעבר של לברון ג'יימס מקליבלנד ללייקרס פגע ברייטינג משום שלברון עבר לשחק את רוב משחקיו בשעות של המערב, בו חיים פחות אנשים ביחס למזרח, ובנוסף אם לברון היה משחק במשחק המוקדם, הנוכחות שלו הייתה עוזרת גם למשחק המאוחר. צופים היו מתחברים לטלוויזיה כדי לצפות בלברון מול אינדיאנה ואז נשארים מכח האינרציה כדי לצפות בפורטלנד מול הסאנס. עכשיו הם מוותרים על קליבלנד מול הפייסרס ומתיישבים לראות רק את הלייקרס מול הקינגס.


ההשפעה של לברון הייתה משמעותית מאוד בערב הפתיחה של העונה ממנו הוא נעדר (2.8 מיליון צפיות העונה לעומת 4.9 מיליון בעונה שעברה, 42% ירידה) והפציעה שלו במהלך העונה גם בטח לא תרמה למספרים. ההיעדרות הצפויה שלו מהפלייאוף תביא כנראה לירידה נוספת ברייטינג.





הסיבה השנייה כבר קשורה לשינוי באופי של הצופים. אין לזה תמיכה אמפירית אבל אפשר להתייחס לזה כ-conventional wisdom. ארבעים ושמונה דקות של כדורסל זה הרבה עבור דור שהתרגל לסיפוק מיידי ורובם מתעניינים יותר בשמועות על טריידים ובחשבון הטוויטר של אדריאן ווז'רנבוסקי מאשר בהשפעה של הקליעה משלוש על הריצה האחרונה של דטרויט. יכול להיות שהם צודקים. למה לראות שעתיים של משחק אם אפשר לראות היילייטס של הדברים החשובים בטוויטר? למה לרדת להתעמק בפרטים אם אפשר לקבל את הכל בשיגור לווייני ישר למוח מהפלאפון? למה לצלול לעומק של התוכן אם חלק ממנו צף כבר ברדודים?


אין פה תשובה של שחור ולבן או נכון ולא נכון, הרי גם הירידה ברייטינג נובעת ברובה מאוהדי לברון שעוקבים אחרי שחקן אחד שממגנט אליו מיליונים של אנשים. האם העובדה שאיזה הילבילי באוהיו הפסיק לראות NBA היא סיבה לדאגה? האם השינוי באופי של הצופים הוא בעייתי בכלל? אולי בכלל המדד של הרייטינג בעידן של צפייה ישירה ו-Cord Cutters הוא מה שדפוק?


לדעתי, הרייטינג הוא לא מדד דפוק. בסופו של דבר המשחק הוא מוצר הבסיס. כל שאר התוכן מתבסס עליו. הטריידים, שאקטין א'פול, תקצירי ההיילייטס, הימורי הפנטזי. כל אלו מתבססים בסופו של דבר על המשחק עצמו. אם יש ירידה בעניין סביב מוצר הבסיס, כל המוצרים הנלווים אליו יאבדו את הערך שלהם גם כן עם הזמן, או יאספו מסביבם צופים מסוג שונה לגמרי. יכול להיות שהרייטינג ימשיך לרדת אבל הסכומים שיושקעו בהימורים על ליגות הפנטזי למיניהם ימשיכו לגדול כי להמר זה כיף, האם זה אומר שהליגה הופכת להיות מעניינת יותר? כנראה שלא. האם זה אומר שהליגה במצב גרוע יותר? לא בטוח בכלל.


מה זה אומר על העתיד? האם שחקנים שעכשיו נמצאים בגילאי העשרה שלהם וחולמים להגיע לליגה ימשיכו להשקיע ביסודות של המשחק? האם נמשיך לראות אל הורפורדים בליגה? או שהליגה תהפוך להיות מלאה בשחקנים כמו אנס קאנטר (שהיה טוב יותר אם היה משקיע את ההשקעה שלו ברשתות החברתיות בעבודה על יסודות הגנתיים בפיק-אנד-רול)?





השינוי הזה שהליגה עוברת הוא, לדעתי, חלק משינוי כולל שכולנו עוברים בשנים האחרונות, מעולם של עומק וירידה לפרטים לעולם של סיפוקים מיידיים ומנות דופמין למוח. אני לא יודע אם השינוי הזה הוא טוב או רע באופן אובייקטיבי לאנושות, אני רק יודע שאני חושב שזה שינוי בעייתי שגורם לרמת הדיונים שאנחנו מנהלים לרדת (לא רק ב-NBA, תראו את מערכת הבחירות המבישה שמתקיימת פה).


החדשות הטובות הן שהתוכן העמוק והמקצועי ימשיך להתקיים כי תמיד תהיה איזושהי רמה של ביקוש אליו. מצד שני, התוכן הרדוד והפלסטי ימשיך לשבור שיאי פופולריות כי רמת הביקוש אליו תלך ותגדל. זה יותר קל לייצר תוכן כזה ויותר נח לצרוך אותו. אבל אם אנחנו רוצים לקדם שינוי מחשבתי ולא רק לגלול ולגלול ולגלול ולהעביר את הזמן ולהרגיש שצרכנו תוכן, אנחנו חייבים לדרוש את התוכן העמוק והמקצועי הזה. גם אני חוטא בזה וצריך להשתפר בתחום הזה, וחלק מתהליך הקטרזיס שאני צריך לעבור הוא כתיבת הפוסט הזה. ברגע שהדברים הם פרטיים במעמקי מוחך הרבה יותר קל להתכחש אליהם ולהתעלם מהם ואני קצת מקווה שהציבוריות של הפוסט הזה תכריח אותי להיות מחויב עוד יותר לשינוי.

354 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page